Media społecznościowe mogą pozytywnie wpływać na decyzje rodziców dotyczące szczepień ich dzieci

Opublikowano w dniu: 13 listopada 2017

W jednym z ostatnich numerów czasopisma Pediatrics opublikowano wyniki randomizowanego, kontrolowanego badania, z którego wynika, że kobiety w ciąży, które otrzymały informacje na temat szczepień za pośrednictwem mediów społecznościowych monitorowanych przez eksperta zajmującego się tematyką szczepień były bardziej skłonne do szczepienia swoich dzieci niż te, które nie korzystały z takich informacji.

Punktem wyjścia prezentowanych badań były wcześniejsze wyniki opublikowane w tym samym czasopiśmie w 2011 r., gdzie wskazano, że 10-15%  rodziców przesuwa w czasie lub w ogóle nie zgadza się na szczepienie jedną lub większą liczbą szczepionek oraz badania opublikowanego w czasopiśmie JAMA w 2013 r. , w których stwierdzono, że ten odsetek rodziców wciąż rośnie.

W najnowszym badaniu badano wpływ przekazu internetowego wśród przyszłych rodziców na liczbę wykonanych szczepień w grupie 888 niemowląt urodzonych w Kolorado. Wyniki tego badania sugerują, że media społecznościowe mogą uzupełniać bezpośredni przekaz lekarzy w czasie wizyt szczepiennych. Powszechnie wiadomo, że pacjenci korzystają z Internetu szukając tam informacji na tematy dotyczące zdrowia. Lekarze mogą walczyć z dezinformacją, wskazując swoim pacjentom strony internetowe, gdzie można znaleźć wiarygodne i oparte na faktach informacje oraz wyjaśnić w bezpośrednim przekazanie z ekspertem wszystkie obawy i wątpliwości.

W  latach 2013- 2016 autorzy badali 888 kobiet w ciąży. Badacze stworzyli stronę internetową zawierającą łatwe do zrozumienia informacje na temat ryzyka i korzyści związanych ze szczepieniami, zalecanych schematów szczepień, składników szczepionek i zasad związanych z ich stosowaniem. Oprócz informacji o szczepionkach, strona obejmowała moderowany przez eksperta blog, forum dyskusyjne, czat i stronę „Zadaj pytanie”, za pośrednictwem których to kanałów rodzice mogli zadawać ekspertom pytania dotyczące szczepionek. Uczestnicy badania zostali losowo przydzieleni do trzech grup: korzystających ze strony internetowej z informacjami o szczepionkach oraz ww interaktywnymi elementami mediów społecznościowych, jedynie strony internetowej lub klasycznego przekazu informacji o szczepieniach w gabinecie. Dzieci mam biorących udział w badania obserwowano następnie przez kolejne 200 dni ich życia. Oceniano liczbę wykonanych szczepień. Niemowlęta rodziców, którzy korzystali z porad poprzez media społecznościowe dwukrotnie częściej miały wykonane wszystkie rekomendowane szczepienia w porównaniu z rodzicami, którzy z takich kanałów przekazu nie korzystali.

Wyniki badania podkreślają również znaczenie czasu kiedy przekazywane są rodzicom informacje na temat szczepień. Takie informacje najczęściej przekazywane są po urodzeniu dziecka, w czasie kolejnych wizyt kontrolnych u lekarza. Badanie wskazuje, że interaktywny przekaz informacji na temat szczepień dla rodziców jeszcze przed narodzinami dziecka może pozytywnie wpływać na ich postawy dotyczące szczepień dziecka w przyszłości.

Źródło:

Glanz J.M. i wsp. Web-based Social Media Intervention to Increase Vaccine Acceptance: A Randomized Controlled Trial. Pediatrics. 2017; 140(6):e20171117

Słowniczek
pokaż więcej
Znalazłeś niezrozumiany termin?
Zaproponuj hasło do słownika.
Loading

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close