Lekarze na temat szczepień w mediach społecznościowych

Opublikowano w dniu: 14 marca 2018

Wielu pracowników służby zdrowia oraz instytucji związanych ze zdrowiem aktywnie uczestniczy w przekazie informacji na temat szczepień w Internecie. Jeżeli chcemy włączyć się w internetową dyskusję na temat szczepień powinniśmy ocenić możliwy stopień naszego zaangażowania. Autorka artykułu pomaga określić styl mediów społecznościowych i podpowiada wskazówki przydatne w skutecznym udziale pracowników służby zdrowia w mediach społecznościowych.

W dniu 22 lutego 2018 roku na stronie Szpitala Dziecięcego w Filadelfii  w dziale  Vaccine Update for Healthcare Professionals opublikowano artykuł, dr. Margaret Stager, badacza, ambasadora mediów społecznościowych Amerykańskiej Akademii Pediatrii. Autorka pomaga określić styl mediów społecznościowych i podpowiada wskazówki przydatne w skutecznym udziale lekarzy w mediach społeczno,sciowych.

Wielu pracowników służby zdrowia oraz instytucji związanych ze zdrowiem aktywnie uczestniczy w przekazie informacji na temat szczepień w Internecie. Jeżeli chcemy włączyć się w internetową dyskusję na temat szczepień powinniśmy ocenić możliwy stopień naszego zaangażowania.

Edukator to osoba, która używa mediów społecznościowych jako narzędzia do rozpowszechniania informacji o szczepieniach. Przekazywane wiadomości oparte są na medycynie opartej na faktach (EBM, Evidence based medicine)  i nie wzbudzają skrajnych emocji. Edukator używa wyłącznie zaufanych źródeł informacji, takich jak narodowe instytuty zdrowia, stowarzyszenia lekarzy – pediatrów. Instytucje te oferują badania, gotowe grafiki i wykresy, które służą do podkreślania kluczowych informacji. Edukator zazwyczaj zamieszcza informacje w dogodnym dla siebie czasie, a nie według z góry założonego harmonogramu. Przykładem edukatora jest osoba, która na swoim blogu, profilu Facebook lub stronie internetowej swojego gabinetu zamieści przypomnienie o potrzebie szczepień przeciw grypie. Nie będzie natomiast na bieżąco informować o epidemiach, liczbie chorych, czy też liczbie zgonów z powodu tej choroby. Edukator to rola odpowiednia dla osoby, która chce być traktowana jako zaufane źródło informacji dotyczących szczepień, chce być aktywna w sieci, ale mediom społecznościowym może poświecić niewiele czasu.

Zaangażowany uczestnik to osoba jeszcze bardziej zaangażowana w media społecznościowe. Osoba taka regularnie zamieszcza posty, często odnosi się do bieżących wydarzeń, kampanii lub wiadomości. Zaangażowany uczestnik nie tylko aktywnie promuje szczepienia, ale jest też skory do prostowania nieprawdziwych informacji i przeciwstawia się tezom stawianym przez przedstawicieli ruchów antyszczepionkowych. Jest skłonny szybko i stanowczo reagować na nieprawdziwe informacje dotyczące szczepień, poprzez zamieszczanie informacji proszczepionkowych opartych na badaniach naukowych. Zaangażowany uczestnik związany ze zdrowiem publicznym chce być pewny, że przekaz proszczepienny będzie dominował w sieci. Nie będzie się jednak zwracać bezpośrednio do przedstawiciela ruchu antyszczepionkowego, czy też trolla. Wypowiada się w sposób wyważony i opiera swoje argumenty na faktach. Zaangażowany uczestnik udostępnia informacje z innych zaufanych źródeł, aby wzmocnić pozytywny przekaz dotyczący szczepień. Korzysta z różnych aplikacji społecznościowych, rozumiejąc zalety i wady każdej z nich.

Obrońca-aktywista to zaawansowany użytkownik mediów społecznościowych, który doskonale rozumie zasady rządzące Internetem. Jest bardzo zaangażowany i odczuwa satysfakcję z dyskusji z innymi uczestnikami lub grupami uczestników sieci. Na przykład aktywnie poszukuje, identyfikuje i rozprawia się z nieprawdziwymi informacjami dotyczącymi szczepień. Robiąc to, osoba ta jest bardzo dobrze zorientowana w stronach i forach internetowych ruchów antyszczepionkowych. Podobnie jak zaangażowany uczestnik, obrońca-aktywista bardzo szybko reaguje na bieżące wydarzenia, artykuły i najnowsze wyniki badań. Nie boi się ostrych reakcji oraz starć w gorących dyskusjach. Aktywnie podnosi świadomość i obala mity dotyczące szczepień. Znając strategię działania grup antyszczepionkowych, stara się zawsze wyprzedzać ich o krok. Jest gotowy do kontrataku. Dodatkowo, używa mediów społecznościowych jako głównego narzędzia promocji proponowanych zmian w prawie dotyczących szczepień lub ochrony zdrowia, budując tym samym poparcie dla nich. Obrońca-aktywista może aktywnie użyć Twittera do promowania pozytywnego zainteresowania informacjami dotyczącymi szczepień. Obrońca-Aktywista włącza aktywność w mediach społecznościowych do swoich codziennych obowiązków i czerpie satysfakcję z bycia liderem.

Jeśli właśnie zdecydowałeś, że nadszedł czas, w którym chcesz się zaangażować online, rozważ następujące sprawy:

  • Pomyśl, jaki stopień zaangażowania odpowiada twoimi możliwościom czasowym oraz jak bardzo jesteś zainteresowany mediami społecznościowymi. Może warto zacząć powoli i w miarę upływu czasu oraz nabierania doświadczenia, przejść na wyższy poziom zaangażowania?
  • Określ co chcesz osiągnąć? Co jest Twoim celem? Bycie w kontakcie z Twoimi pacjentami i ich rodzinami, poszukiwanie nowych pacjentów, kontakt z innymi lekarzami w kraju, czy może coś innego?
  • Obserwuj działania innych osób, które według Ciebie skutecznie budują swoją obecność w sieci, a do której ty dążysz.
  • Nie obawiaj się próbować różnych metod komunikacji. Sprawdź jak działają. Media społecznościowe oferują nową metodę komunikacji z Twoją obecną siecią kontaktów i stanowią szansę budowania nowych.

Być może już jesteś obecny w mediach społecznościowych, promujesz szczepienia i rozważasz większy stopień zaangażowania? Być może jesteś gdzieś pomiędzy dwoma typami uczestników, w zależności od tego, ile czasu i energii możesz w danej chwili poświęcić? Tak, czy inaczej, Twój głos dotyczący znaczenia szczepień, ich skuteczności i bezpieczeństwa jest istotną częścią wspólnego przekazu uznanych naukowców, lekarzy i ekspertów zdrowia publicznego, który umożliwia rodzicom dotarcie do wiarygodnych informacji o szczepieniach.

 

 

 

Materiały źródłowe

News & Views: Using Social Media as a Healthcare Provider- What Role Do You Play? Vaccine Update for Healthcare Professionals. 22.02.2018.

pokaż więcej
Słowniczek
pokaż więcej
Znalazłeś niezrozumiany termin?
Zaproponuj hasło do słownika.
Loading

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies, zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close